Nieuwsbrief Progressiegericht Werken 472

  • Hoe interpreteer jij het als je ergens veel moeite voor moet doen?
  • Gedreven ‘Dancer’
  • Hoe komt het stereotype threat effect door de replicatiecrisis?
  • Autonome zelfregulatie van studenten
  • Waar komt betekenis in het leven vandaan?
  • Autonomie ondersteuning door docenten en ouders


Hoe interpreteer jij het als je ergens veel moeite voor moet doen?

~ Coert Visser

Stel je bent een tekst aan het lezen en je merkt dat je hem behoorlijk moeilijk vindt. Je moet behoorlijk veel moeite doen om de tekst te begrijpen. Hoe interpreteer je het feit dat je veel moeite moet doen? Denk je dat deze moeite een aanwijzing is dat je de grenzen van je capaciteiten bijna bereikt hebt? Zorgt het feit dat je de stof erg moeilijk vindt ervoor dat je de neiging krijgt om te stoppen met doorlezen?

Lees verder »


Gedreven ‘Dancer’

~ Gwenda Schlundt Bodien

Deze week zag ik de prachtige documentaire ‘Dancer’. Als je naar deze documentaire kijkt door de ogen van de zelfdeterminatietheorie en met kennis over deliberate practice, dan zie je schrijnende en indrukwekkende voorbeelden van hoe graag mensen autonoom willen functioneren en hoe ver mensen kunnen komen als ze van jongs af aan zichzelf onderdompelen in deliberate practice. De documentaire volgt het leven van Sergei Polunin en toont de effecten die de keuzes van zijn vader, moeder en oma in zijn perceptie hebben gehad op zijn relatie met dansen.

Lees verder »


Hoe komt het stereotype threat effect door de replicatiecrisis?

~ Coert Visser

De replicatiecrisis binnen de psychologie heeft laten zien dat vrij veel onderzoeksresultaten uit het verleden niet vertrouwd kunnen worden. Sommige cynici zien hierin een reden om de hele psychologie af te schrijven en niet serieus meer te nemen. Dit vind ik een onlogische en onverstandige reactie.

Lees verder »


Autonome zelfregulatie van studenten

~ Gwenda Schlundt Bodien

Zelfregulatie is het proces waarin mensen hun capaciteiten organiseren en managen met het oog op het bereiken van een gewenste toekomstige situatie. Dus ze sturen hun gedachten, hun emoties, hun gedrag en hun sociaal-contextuele omgeving. De zelfdeterminatietheorie geeft veel inzicht in het ‘waarom’ en ‘wat’ van zelfregulatie.

Lees verder »


Waar komt betekenis in het leven vandaan?

~ Coert Visser

In vroegere tijden werd de vraag hoe mensen hun hun leven betekenisvol konden invullen eenvoudigweg beantwoord door te verwijzen naar de bijbel (of een ander religieus boek, afhankelijk van de tijd en plek in de wereld waar men geboren was). Religieus dogma is voor een groeiend aantal mensen geen bevredigend antwoord meer op de vraag wat een betekenisvol leven inhoudt. Tegenwoordig hoor je steeds vaker zeggen dat er geen vastliggende zin van het leven is maar dat je zelf de zin (/betekenis) in je leven moet ontdekken of scheppen. Dit roep twee vragen op: hoe belangrijk is het ├╝berhaupt om het gevoel hebben dat je leven zin/betekenis heeft, en – als het belangrijk is – hoe kun je dan betekenis vinden of scheppen in je leven?

Lees verder »


Autonomie ondersteuning door docenten en ouders


~ Gwenda Schlundt Bodien

Autonome motivatie is dus een kwalitatief veel betere motivatie dan gecontroleerde motivatie (zie ook hier), dus hoe kunnen docenten en ouders autonomie-ondersteunend omgaan met de student? Autonomieondersteuning is het interpersoonlijke gedrag dat iemand vertoont naar iemand anders toe om diens innerlijke motivationele processen te voeden en om diens authentieke zelfregulatie van acties te voeden. Hier is een lijstje van in onderzoek gevalideerde gedragingen van docenten die autonomieondersteunend zijn:

Lees verder »


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen