Nieuwsbrief Progressiegericht Werken 490

  • Wat doet dat met jou?
  • Mindsetinterventie voor kinderen verlaagt hun depressie
  • Wat de training progressiegericht leidinggeven oplevert
  • Wat zijn de nadelen van overdreven complimenten aan kinderen?
  • Leertentamen of presteertentamen
  • Progressiegesprekken (Schlundt Bodien, 2017)


Wat doet dat met jou?

~ Gwenda Schlundt Bodien

Naast de vraag 'wat heb jij nodig?' stellen deelnemers tijdens de deliberate practice oefeningen in onze trainingen ook vaak de vraag 'wat doet dat met jou?'. Hier kun je overwegingen lezen bij de 'wat heb je nodig-vraag'. In dit stukje neem ik de 'wat doet dat met jou-vraag' onder de loep.

Lees verder »


Mindsetinterventie voor kinderen verlaagt hun depressie

~ Coert Visser

Een nieuw onderzoek van Schleider & Weisz (2017) wijst op een veelbelovende manier om tieners te helpen die last hebben van depressie en angst. De onderzoekers ontwierpen een zogenaamde single session intervention (SSI) gebaseerd op een groeimindset van persoonlijkheid. Met andere woorden, het idee dat persoonlijkheid veranderbaar is. De sessie duurde 30 minuten en werd door de kinderen (N=96) die last hadden van angst en/of depressie zelfstandig gedaan achter de computer. Vervolgens werden gedurende 9 maanden bij kinderen (en bij kinderen in een controlegroep) gekeken hoe hun angst en/of depressie zich ontwikkelden (zowel volgende kinderen zelf als volgens hun ouders). De resultaten waren verrassend.

Lees verder »


Wat de training progressiegericht leidinggeven oplevert

~ Gwenda Schlundt Bodien

Deze week rondde ik een incompany training progressiegericht leidinggeven af, met een klein groepje van zes leidinggevenden in een organisatie die werken met mensen met een beperking. Na afloop vroeg ik ze om een progressiegericht evaluatieformuliertje in te vullen. Een van de vragen op dat formuliertje is de volgende:

Lees verder »


Wat zijn de nadelen van overdreven complimenten aan kinderen?

~ Coert Visser

Onderzoek van Brummelman et al. (2014) heeft laten zien dat ouders in Westerse landen hun kinderen nogal eens overdreven complimenten geven. Vaak wordt verondersteld dat deze overdreven complimenten bijdragen aan een positief zelfbeeld en daarmee aan goed functioneren. Deze gedachte is jarenlang gevoed door zulfhulp-opvoedboeken. Maar de vraag is of deze gedachte klopt. Brummelman et al (2017) voerden een longitudinale studie uit (N=2×120) waarin kinderen (7-11 jaar) en hun ouders geobserveerd werden. Zij onderzochten twee manieren waarop overdreven complimenten misschien schadelijk kunnen zijn.

Lees verder »


Leertentamen of presteertentamen

~ Gwenda Schlundt Bodien

Een student vertelde me dat hij het onderscheid tussen de leerzone en de presteerzone bewust maakt op momenten dat er een prestatieverwachting op hem afkomt. Hij vertelde dat dit hem veel focus en rust oplevert.

Lees verder »


Progressiegesprekken (Schlundt Bodien, 2017)


~ Coert Visser

Het nieuwe boek van mijn collega Gwenda Schlundt Bodien is verschenen. De aansprekende titel is: Progressiegesprekken. De intentie om betekenisvolle progressie te boeken. Het onderwerp van het boek is gespreksvoering. Een goede keuze want hoe belangrijk zijn gesprekken eigenlijk niet voor ons? Hoe bepalend zijn ze vaak niet voor hoe goed we ons voelen en voor hoe zinvol we bezig zijn? Hoe belangrijk is het dus niet dat we in staat zijn om goed te worden in het voeren van effectieve gesprekken? Dit soort effectieve gesprekken noemt Gwenda progressiegesprekken. Progressiegesprekken zijn gesprekken waarin je je verbonden voelt met andere mensen en waar energie en bruikbare idee├źn ontstaan. Zowel tijdens als na afloop van het gesprek heb je het gevoel dat je vooruit aan het komen bent in iets dat belangrijk voor je is.

Lees verder »


Geen opmerkingen:

Een reactie posten